אזהרה: זיהינו כי ג'אווה סקריפט מנוטרל בדפדפן שלכם. על מנת להשתמש באתר בצורה נכונה עליכם להפעיל את ג'וואה סקריפט!
חזרה לקטגוריית צילום ותאורה

הצמצם וסוגי חשיפות

מאת: מערכת איי סי ספוט
10.09.2015
צפיות: 8370
הדפס מאמר דווח על שגיאה
אנו שמחים שהחלטתם לדווח לנו על טעות במאמר, אנו מנסים לשמור על התוכן באתר רלוונטי וברמה גבוה ככל הניתן אך גם אנחנו עושים טעויות! אנא השתדלו לפרט ככל הניתן את מהות הדיווח על מנת שנוכל לעדכן אותו במהרה. במידה והדיווח שלכם ימצע כנכון הוא יתוקן - אתם תעודכנו בהודעה פרטית באתר על התיקון ושמכם ותמונתכם יוספו בתחתית המאמר יחד עם תיאור קצר של התרומה שלכם למאמר.

הקדמה

במידה וקראתם את המאמרים על אור וחושך והראייה האנושית, אתם יודעים שהאור הוא הבסיס לראייה האנושית ומכך גם חומר הגלם של הצילום. ההבדל בין הראייה שלנו לראיית המצלמה הוא שהעיניים שלנו נשלטות ע"י המוח ומבצעות פעולות אוטומטיות של הסתגלות לתנאי אור כאלו ואחרים כדי שתמיד נראה בצורה הטובה ביותר. המצלמה לעומת זאת אינה יודעת מתי ניהיה חשוך מידי או מואר מידי בחוץ ואחד מתפקידי הצלם הוא לקבוע כמה אור נכנס למצלמה ולאיזה מטרה. אחד הכלים המרכזיים של הצלם לשליטה על כמות האור הנכנסת למצלמה הוא הצמצם.

 

סוגי חשיפות

 

חשיפה רגילה (Normal Exposure)

(ברוב המקרים הצלם יצלם את השוט בחשיפה רגילה. דבר שיגרום לתמונה להיות מספיק מוארת ולא חשוכה מדי. הבא נביט בדוגמא הבאה:

חשיפה רגילה
חשיפה רגילה.

 

כפי שניתן לראות אנו יכולים לזהות את רוב הפרטים בתמונה בבירור אין איזורים חשוכים או מוארים מידי, משמע שהתמונה מצולמת בחשיפה רגילה\חשיפה נורמאלית.

 

חשיפת יתר (Over Exposure)

העישון בעין שלנו הוא האחראי לוויסות האור המגיע מהסביבה, כאשר השמש בחוץ מאירה חזק יותר האישון מצטמק ומכניס פחות אור אל העין. העין תמיד שואפת לראות את העולם בחשיפה רגילה. המצלמה לעומת זאת לא יודעת לעשות זאת בעצמה, נניח שהשמש בחוץ הייתה חזקה יותר והצלם לא היה מבצע פעולה לוויסות האור, אותה תמונה הייתה מצולמת בצורה הבאה:

 

חשיפת יתר
 במידה והאור בחוץ היה חזק יותר, המצלמה הייתה מכניסה את כמות האור שמגיעה מבחוץ והתמונה הייתה יוצאת מוארת מידי.

 

התמונה למעלה צולמה בחשיפת יתר. משמע שהתמונה מוארת מידי, שימו לב שבאיזורים בהם יש יותר מידי אור לא ניתן לזהות פרטים מסוימים בנושא המצולם, שימו לב שאובדן הפרטים מתרחש בחלקי התמונה הבהירים יותר, הטקסטורה והגוון של חלקים אלו נעלמת והחלקים הופכים ללבנים, זה לא טוב בשבילנו כצלמים (אלא אם כן המטרה היא ליצור אפקט כזה).

 

דוגמא לחשיפת יתר 1
ניתן לראות אובדן פרטים וטקסטורה על גג הבניין.
דוגמא לחשיפת יתר 2
נסו להשוות את צד המבנה בתמונה עם החשיפה הרגילה תראו שאנחנו מאבדים את הלבנות העתיקות שמרכיבות אותו.

 

חשיפת חסר (Under Exposure)

נקח את הדוגמא הפוכה, אם בחוץ היה חשוך יותר העין שלנו הייתה מסתגלת לשינוי (עד לטווח מסויים כי גם לעיניים שלנו יש מגבלה), אבל המצלמה הייתה רואה הכל בחשיפת חסר. התוצאה תהיה דומה מאוד לחשיפת יתר, אולם במקרה הזה נאבד פרטים באזורים החשוכים ביותר.

 

חשיפת חסר
במידה והאור בחוץ היה חלש יותר, המצלמה הייתה מכניסה פחות אור והתמונה הייתה יוצאת חשוכה מידי.
חשיפת חסר דוגמא 1
גם כאן אנו מאבדים חלקים מהעץ באיזורים החשוכים ודלתות המבנה אינן נראות כלל.
חשיפת חסר דוגמא 2
ניתן לראות את אובדן הפרטים באיזורים הכהים.

 

אמצעים לשליטה על האור במצלמה

על מנת לפתור את בעיות החשיפה עומדים בידי הצלם שלושה כלים עליהם הוא שולט מתוך המצלמה (ניתן גם להשתמש באמצעים חיצוניים כדי להוסיף או להחסיר אור - כגון פנסי תאורה וחסמים). כלים אלו הם הצמצם, מהירות התריס והגאין. במאמר זה נתמקד בצמצם.

 

הצמצם

הצמצם נבנה כדי לחקות את פעילות העישון שבתוך העין שלנו והוא עובד על אותו העקרון. כאשר נרצה להכניס פחות אור למצלמה הצמצם יסגר וכאשר נרצה להכניס יותר אור הצמצם יפתח. הצמצם בנוי בצורת טבעות של "עלים" חופפים שנסגרים ונפתחים כדי להכניס פחות, או יותר אור למצלמה:

 

צמצם פתוח
הצמצם כאן פתוח לגמרי.
צמצם פתוח למחצה
הצמצם כאן פתוח למחצה.
צמצם סגור
הצמצם כאן סגור כמעט לחלוטין.

 

טווח מפתח הצמצם

השליטה על פתיחת או סגירת הצמצם מתבצעת לפי תחנות (סטופים). הטווח של מפתח הצמצם הוא כמות הסטופים שבין הצמצם הפתוח ביותר - לצמצם הסגור ביותר. לפני שנעבור להסבר מפורט על תחנות אלו נדבר לרגע על מיקום הצמצם והאופן בו שולטים עליו בסוגי מצלמות שונות.

 

מפתחי צמצם
השליטה על הצמצם מתבצעת בתחנות שונות, לכל מצלמה יש טווח שונה של מפתח צמצם (כמות שונה של תחנות) והערך הקטן והגדול ביותר משתנים גם הם ממצלמה למצלמה.

 

הצמצם במצלמות הפשוטות

כפי שניתן לראות בשלוש התמונות הקודמות (פתיחה מלאה, פתיחה בינונית, ופתיחה סגורה) הצמצם יושב בתוך העדשה, הצמצם ממוקם בתוך העדשה בכל המצלמות.

 

ברוב המצלמות הפשוטות (מצלמות סמארטפונים, מצלמות חובבנים) יש מד אור מובנה המודד את כמות האור בחוץ ומתאים את מיפתח הצמצם אוטומטית בניסיון להוציא את החשיפה הטובה ביותר מכל תמונה (כמו העין שלנו). מסיבה זאת מצלמות אלו אינן נחשבות מקצועיות ומיועדות לקהל הרחב ולא ליוצרי קולנוע או צלמים מקצועיים. בעת צילומי סרט נשאף להשתמש במצלמה שבה נוכל להגדיר את מפתח הצמצם ידנית.

 

מצלמות פשוטות
במצלמות פשוטות לא תיהיה לרוב אפשרות לשליטה בצמצם או שתיהיה מוגבלת ביותר.

 

הצמצם במצלמות חצי מקצועיות

ישנן מצלמות שמוגדרות כחצי מקצועיות, במצלמות אלו ישנה שליטה בצמצם אך היא מוגבלת מבחינת כמות הסטופים של הצמצם. במצלמות אלו העדשה תיהיה בדרך כלל קבועה (לא ניתנת להחלפה) והשליטה על הצמצם תיהיה לרוב מתוך תפריט המצלמה.

 

מצלמות חצי מקצועיות מספקות טווח מפתח צמצם קטן, השליטה בצמצם יכולה להיות מתוך תפריט המצלמה, כפתור על גוף המצלמה ולפעמים על טבעת שממוקמת על העדשה.

 

הצמצם במצלמות המקצועיות

במצלמות המקצועיות (מצלמות פילים לקולנוע, מצלמות דיגיטאליות לקולנוע (RED, ALEXA, מצלמות DSLR) מפתח הצמצם יהיה שונה לכל עדשה.

 

ככל שטווח מפתח הצמצם יהיה גדול יותר (ממפתח הצמצם הכי קטן למפתח הצמצם הכי גדול) העדשה תחשב לאיכותית יותר. 

 

עדשת קוק
עדשה מבית היוצר של COOKE, מספרי מפתח הצמצם מוצגים על ידי האות T
עדשת ארי
עדשה מבית היוצר של ARRI, מספרי מפתח הצמצם מוצגים על ידי האות T
עדשת זייס
עדשה מבית היוצר של ZEISS, מספרי מפתח הצמצם מוצגים על ידי האות T

 

טבלת מפתח הצמצם

מפתח הצמצם, הוא הטווח של פתיחת הצמצם במצלמה, בכל מצלמה הצמצם נפתח לפי תחנות או סטופים.

 

הצמצם יסומן על רוב העדשות באות f (קטנה)

ובחלקן (בעדשות איכותיות יותר) באות T (גדולה)

 

בכל פעם שנזיז סטופ נכניס קצת יותר, או קצת פחות אור למצלמה. כמו שאמרנו קודם, השליטה על הסטופים תתבצע מתוך המצלמה או על העדשה עצמה, תלוי עם איזה מצלמה נעבוד. כשנרצה להזיז סטופים בצמצם נקרא לזה לפתוח סטופים או לסגור סטופים.

 

עדשות שמסומנות באות T נחשבות למדווייקות יותר מפני שכל עדשה כזאת נמדדת במיוחד עם מד אור כדי לבדוק כמה אור בדיוק עובר בכל סטופ. לעומת זאת הסטופים בעדשות המסומנות באות f מחושבים לפי משוואה מתמטית כללית.

 

על מנת ליצור שיטת עבודה נוחה ומשותפת לכל הצלמים פותחה טבלה המכילה מספרי הסטופים אחידים לכל המצלמות. הנה לפניכם הטבלה הקלאסית של מספרי הסטופים: (בטבלה זאת הצמצם מוצג ע"י האות f, אך יכול להיות מוצג באותה מידה באות T).

 

f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
f/64

 

משמעות הטבלה

1. בטבלה מופיעים מספרי מפתח הצמצם, המספרים הם פשוט מידות למדידת מפתח הצמצם. החישוב מתבצע ע"י חילוק אורך המוקד בקוטר הצמצם.

 

אבל כדי להפשיט את העניין היינו יכולים באותה מידה להחליף את המספרים שאתם רואים לרשימה רגילה של 1,2,3,4,5,6,7. כאשר בכל תחנה ההצמצם נפתח יותר. כל צלם או מי שמתעסק בצילום לומד מהר מאוד להתרגל למספרים בטבלה משום שהם סטנדרט בעולם הצילום וצריך פשוט לזכור אותם כמו שהם.

 

 

2. שימו לב לשורות האפורות בטבלה, הן מכפילות עצמן פי 2 כל הזמן: 1,2,4,8,16,32,64. השורות האלו הם למעשה הסטופים המלאים של הצמצם. כאשר אנו אומרים להעלות סטופ - אנו מעלים מל 2. או מ8 ל 16, או לכל ערך אחר בו אתם נמצאים באותו רגע, קפיצה זאת תכפיל או תחלק את החשיפה שלכם פי 2, תכניס או תוריד פי 2 מכמות האור בתמונה.

 

השורות הלבנות נקראות תחנות אמצע או חצאי סטופים. לכן כשנרצה להוריד חצי סטופ נוריד לדוגמא מ64 ל 45.

 

 

3. המספר הקטן ביותר (1) הוא בעצם מפתח הצמצם הגדול ביותר. במצב זה הצמצם יהיה הכי פתוח וייכנס הכי הרבה אור למצלמה.

 

המספר הגדול ביותר (64) הוא בעצם מפתח הצמצם הקטן ביותר. במצב הזה הצמצם יהיה הכי סגור וייכנס הכי מעט אור למצלמה.

 

את החוק הזה צריך לזכור הפוך על הפוך אם המספר קטן יש יותר אור. ואם הוא גדול יש פחות אור.

 

 

4. לא כל עדשה תיהיה בעלת הטווח שמוצג בטבלה למעלה, רוב העדשות יהיו בעלות חלק מהטווח, לדוגמא: 2.8 - 22. כפי שכבר אמרנו ככל שהטווח בין הצמצם הקטן ביותר לגדול ביותר יהיה רחב יותר (יותר סטופים) העדשה תיהיה איכותית יותר (ויקרה יותר).

 

טבלאות נוספות

קיימות למעשה מספר סוגי טבלאות של מפתחי צמצם, טבלת הסטופים שהצגנו מעלה נקראת טבלת מפתח צמצם מלאה. הסטופים שמופיעים בטבלה המלאה מופיעים גם בשאר סוגי הטבלאות. בטבלאות האחרות פשוט מוסיפים יותר תחנות בין סטופ לסטופ.

 

בעדשות מסויימות יהיו רק קפיצות מלאות, בעדשות אחרות יהיו קפיצות של חצי סטופ בין כל תחנה, ויש כאלו שיציעו קפיצות של 3 או 4 סטופים בין כל תחנה מלאה.

 

לפניכם ארבעת סוגי הטבלאות הקיימות. (שימו לב שהסטופים מהטבלה שהצגנו מקודם מופיעות בכל אחת מהטבלאות הבאות וההבדל היחיד הוא במרווחים ביניהם).

 

טבלת מפתח צמצם מלאה

f/0.7
f/1
f/1.4
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
f/22
f/32
f/45
f/64
f/90
f/128
f/180
f/256

 

טבלת מפתח צמצם קפיצות חצי

f/0.70
f/0.84
f/1
f/1.2
f/1.4
f/1.7
f/2
f/2.4
f/2.8
f/3.3
f/4
f/4.8
f/5.6
f/6.7
f/8
f/9.5
f/11
f/13
f/16
f/19
f/22
f/27
f/32

 

טבלת מפתח צמצם קפיצות שליש

f/0.7
f/0.8
f/0.9
f/1
f/1.1
f/1.2
f/1.4
f/1.6
f/1.8
f/2
f/2.2
f/2.5
f/2.8
f/3.2
f/3.5
f/4
f/4.5
f/5
f/5.6
f/6.3
f/7.1
f/8
f/9
f/10
f/11
f/13
f/14
f/16
f/18
f/20
f/22

 

טבלת מפתח צמצם קפיצות רבע

f/1
f/1.1
f/1.2
f/1.3
f/1.4
f/1.5
f/1.7
f/1.8
f/2
f/2.2
f/2.4
f/2.6
f/2.8
f/3.1
f/3.4
f/3.7
f/4
f/4.4
f/4.8
f/5.2
f/5.6
f/6.2
f/6.7
f/7.3
f/8
f/8.7
f/9.5
f/10
f/11
f/12
f/14
f/15
f/16
f/17
f/19
f/21
f/22

 

לסיכום

במאמר זה דיברנו על חשיפות שונות של התמונה לאור ועל תפקיד הצמצם בשליטה על כמות האור הנכנס למצלמה. דיברנו על מיקומו של הצמצם ואופן פעולתו והפעלתו בסוגי המצלמות השונות. הצגנו את הטבלה המלאה של ערכי הצמצם והסברנו את מהותה. מאמר זה נותן ידע בסיסי על הצמצם, במאמרים הבאים נדבר על תכונות נוספות של הצמצם. הבנה ושליטה על מפתח הצמצם היא א-ב קולנועי וידע חובה לכל צלם קולנועי.

אנחנו מצטערים אך האתר אינו מתואם לרזולוציה כה נמוכה, אנא הכנסו ממכשיר עם מסך גדול יותר, עמכם הסליחה!
icinemaspot logo
אי סי ספוט 2015-2021 ©