אזהרה: זיהינו כי ג'אווה סקריפט מנוטרל בדפדפן שלכם. על מנת להשתמש באתר בצורה נכונה עליכם להפעיל את ג'וואה סקריפט!
חזרה לקטגוריית צילום ותאורה

חוק 180 המעלות

מאת: מערכת איי סי ספוט
03.09.2015
צפיות: 8343
הדפס מאמר דווח על שגיאה
אנו שמחים שהחלטתם לדווח לנו על טעות במאמר, אנו מנסים לשמור על התוכן באתר רלוונטי וברמה גבוה ככל הניתן אך גם אנחנו עושים טעויות! אנא השתדלו לפרט ככל הניתן את מהות הדיווח על מנת שנוכל לעדכן אותו במהרה. במידה והדיווח שלכם ימצע כנכון הוא יתוקן - אתם תעודכנו בהודעה פרטית באתר על התיקון ושמכם ותמונתכם יוספו בתחתית המאמר יחד עם תיאור קצר של התרומה שלכם למאמר.

הקדמה

חוק 180 המעלות הינו אחד מחוקי היסוד של הקולנוע, הוא בא לביטוי בעת צילומי דיאלוג בין שתי דמויות שממוקמות אחת מול השניה, ונועד למנוע אובדן אוריינטציה של הצופה.

 

משמעות החוק

כאשר אנו מצלמים שתי דמויות שעומדות אחת מול השניה עלינו למתוח ביניהם קו ישר דמיוני. כעת מסביב לקו ניתן ליצור מעגל שמקיף את הדמויות, המעגל כידוע מורכב מ360 מעלות - משמע שחצי מעגל יורכב מ180 מעלות.

דמיות אחת מול השניה
שתי דמויות שניצבות אחת מול השניה.
מבט מלמעלה
שתי דמויות שניצבות אחת מול השניה - מבט מלמעלה.
קו דמיוני בין הדמיות
נמתח קו דמיוני בין שתי הדמויות.
קו דמיוני - מבט מלמעלה
נמתח קו דמיוני בין שתי הדמויות - מבט מלמעלה.

 

כעת עלינו להחליט מאיזה צד של המעגל נצלם את הסצינה - ברגע שנעשה זאת אסור לנו לעבור לצד השני של הקו.

 

צד ראשון של ה180
צד ראשון של 180 המעלות.
צד ראשון - מבט מלמעלה
צד ראשון של 180 המעלות - מבט מלמעלה.
צד שני של ה180
הצד השני של 180 המעלות.
צד שני - מבט מלמעלה
הצד השני של 180 המעלות - מבט מלמעלה.
תקריב 1 180
בחרנו בצד הסגול של 180 המעלות לכן הדמות הראשונה מצולמת מצד זה.
תקריב 1 - מבט מלמעלה
בחרנו בצד הסגול של 180 המעלות לכן הדמות הראשונה מצולמת מצד זה - מבט מלמעלה.
תקריב 2 180
בחרנו בצד הסגול של 180 המעלות לכן השניה מצולמת גם היא מצד זה.
תקריב 2 - מבט מלמעלה
בחרנו בצד הסגול של 180 המעלות לכן השניה מצולמת גם היא מצד זה - מבט מלמעלה.

 

למה אסור לחצות את הקו?

ברגע שתצלמו חלק מהסצינה מצידו האחד של הקו וחלק של הסצינה מצידו האחר הצופה יאבד אוריינטציה ויקבל תחושה של אובדן מיקום, מפני שבעיניו, שתי הדמויות מסתכלות לאותו הכיוון ואינן ניצבות אחת אל מול השניה.

תקריב 1 180
שתי הדמויות מביטות לאותו הכיוון ואנחנו לא מבטוחים אם הן אחת מול השניה או לא.
תקריב 1 180
שתי הדמויות מביטות לאותו הכיוון ואנחנו לא מבטוחים אם הן אחת מול השניה או לא.

 

שימו לב שהקלוזאפים שהצגנו לפניכם מצולמים מעבר לכתף שעוד עוזר איכשהו להבין שהדמות ניצבת מול מישהו וגם עם זאת קשה להבין מי מבין הדמויות נמצאת איפה.

 

שבירת החוק

הדרך הראשונה בה ניתן לשבור זה ללא יצירת בלבול אצל הצופה, אם מכניסים אקסטירם קלוז אפ כמו - אינטרקאט או אינסרט לפני שעוברים את הקו, האקסטרים קלוז אפ עצמו מסיח את דעתו של הצופה מרציפות הדיאלוג\התרחשות בין הדמויות וכאשר אנו חוזרים אל הסצינה מצידו השני של הקו המעבר מתקבל בראשו של הצופה, כמובן שמרגע ששברנו את הקו אנו מחוייבים להמשיך את סצינה מצדו השני. שוט כזה יכול להיות מתוכנן מראש ע"י הבמאי או יכול להוות "שוט הצלה" בשלב העריכה במידה וחלה טעות במהלך צילומי הסרט וחוק 180 המעלות נשבר בטעות. 

 

דרך נוספת שבעזרתה ניתן לשבור את החוק היא על ידי שימוש בתנועת מצלמה, לדוגמא, מצלמה תעבור בתנועת דולי מצד אחת של המעגל לצידו השני ללא חיתוכים. כמובן שברגע שהמלצמה עברה לצד השני - צד זה הופך כעת לצד ממנו נצלם את המשך הסצינה.

 

הדרך השלישית בה ניתן לשבור את החוק היא על ידי תנועת הדמות בפריים, כלומר, הדמות עצמה נעה לצד השני של 180 המעלות ובכך יוצרת זווית חדשה לצילום הסצנה.  

 

ניתן לשבור את חוק 180 המעלות גם מתוך כוונת תחילה במידה ונרצה לבלבל את הצופה כחלק ממטרת הסצינה, זאת תהיה כמובן החלטה לפני הכל החלטה של הבמאי ותבוצע רק למטרה ספציפית שנועדה מראש לבלבל את הצופה.

 

לסיכום

כפי שצויין כאן חוק 180 המעלות הינו חוק שנקבע בקולנוע לפני זמן רב והוא בא לידי ביטוי בימינו בכל סרט בו אתם צופים אפילו אם אינכם מבחינים בכך, במידה ולא התקבלה כל החלטה מראש על שבירת חוק זה על אחריות צלם הסרט להקפיד לשמור את החוק בכל סצינה, שוט וטייק במשך כל אורך צילומי הסרט.

אנחנו מצטערים אך האתר אינו מתואם לרזולוציה כה נמוכה, אנא הכנסו ממכשיר עם מסך גדול יותר, עמכם הסליחה!
icinemaspot logo
אי סי ספוט 2015-2021 ©